Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-06@14:23:47 GMT

چگونه یک انشاء خوب بنویسیم؟

تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۰۶۹۴۱۹

چگونه یک انشاء خوب بنویسیم؟

به گزارش صدای ایران،انشاء عبارتست از حرکت و انتظامی که به افکار داده می شود ، هر گاه افکار، تنگ و فشرده به یکدیگر تنظیم شوند.

سبک بیان محکم ، گرم و با جزابت می شود؛ برعکس اگر این افکار به کندی ار پی هم در آید و فقط به زور ، الفاظ به هم ملحق شود،هر قدر ظریف و زیبا هم باشد، بلاخره بیان آن مبهم و سخت و افتان وخیزان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




۱- انشا باید با موضوع تون تناسب داشته باشد پس به حاشیه نرید.

۲- بیایید مانند یک روان شناس عمل کنیم و ببینیم چه نوع سبک نوشتاری برای موضوع مناسب و برای مستمع جالب تر هست و اون رو انتخاب کنیم.

۳- سعی کنید علمی محض ننویسید؛ زیرا ادبیات بیشتر تخیل و غیر واقعی است.

۴- رو نویسی از مقالاتی که بعضا خودمون درکی از آن نداریم نکنیم.

۵- استفاده از کلماتی که کمتر استفاده شده مطلب ما را زیباتر می نماید و گنجینه ی کلمات ما را بالا می برد.

۶- هرگز فراموش نکنید استفاده از علائم نگارشی جهت بهتر خوانده شدن متن لازم و ضروریه.

۷- با دیدن موضوع زود شروع به نوشتن نکنیم. زیرا 90 % از دانش آموزان کلاس احتمالا به همان چیز فکر می کنند.

۸- ابتدا آنچه را که خود می دانیم بنویسیم و سپس از دیگران بخواهیم که آنرا بخوانند و نظر بدهند .

۹- هیچ نویسنده بزرگی یک شبه نویسنده نشده. سه ویژگی مهم یک نویسنده موفق عبارتند از : علاقه، تعهد شخصی به نوشتن، نظم و پشتکار.

۱۰- زمانی که تصمیم گرفتید بنویسید، شروع کنید به نوشتن. وقت زیادی برای آماده شدن هدر ندهید. تا زمانی که پیش نویس اولیه آماده نشده، نمی توانید نوشته خود را بهبود ببخشید.

۱۱- برای بهبود مهارتهای خود، نوشته ها تون رو به چند نفر که بازخوردهای صادقانه ای به شما می دهند نشان بدید و از نظر آنها استفاده کنید.

۱۲- منابع مختلفی برای نوشتن استفاده کنید و تا جایی که می توانید مقاله و کتاب بخوانید.

۱۳- خود را در موضوع غرق کنید و بعد شروع به نوشتن کنید. اگر ذهن تون قفل شد، ناراحت نشید. یه کار دیگه انجام بدید (بیرون برید، بخوابید، موسیقی گوش کنید…) و بعد از مدتی برگردید سر کارتان.

۱۴- سبکهای مختلف نوشتن را بشناسید (برای این کار می تونید از این مطلب با موضوع انواع سبک انشا استفاده کنید.) و نوع انشا ای را که بهتر می تونید بنویسید شناسایی کنید.

۱۵- هدف انشا خود را مشخص کنید. از اول بدانید چرا می نویسید.

۱۶- اولین منتقد نوشته های خودتون باشید و تا جایی که می تونید اشکالات نوشته را از نظر محتوا و شکل پیدا کنید. البته طوری نشه که از نوشتن پشیمون بشید. پس منصف باشید!

۱۷- مکان خاصی را برای نوشتن متن ها و مقاله های خود اختصاص ندهید تا آزادانه بنویسید و بتوانید از توانایی تون در همه جا بهره بگیرید.

۱۸- هر جا شروع به نوشتن می کنید یک فرهنگ لغت برای چک کردن کاربرد لغات دم دست داشته باشید.

۱۹- بپرسید و بپرسید.

۲۰- یک دفترچه یادداشت تهیه کنید و نام آن را “جمله های قشنگ جملات زیبا” بگذارید. جمله قشنگی را که در هر متنی می خوانید، در آن دفترچه یادداشت کنید.

 

 نوشتن انشا و بطور کل خود عمل «نوشتن» برای خیلی از ما کار مشکلی است. اما راهکارهای ساده و کاربردی ای وجود دارد تا به ما کمک کنند بتوانیم بنویسیم و اگر دانش آموز هستیم برای درس انشا، با هر موضوعی آماده باشیم. در ادامه به این موضوع و راهکارهای آن اشاره شده است.

چگونه بتوانیم به راحتی انشا بنویسیم.

انشا به معنی ایجاد کردن ، ابداع و خلق کردن است و نیز به معنی نظم دادن به فکر و ذهن


تمرین خوب فکر کردن ، خوب نگریستن ، خلق واژه ها نو و به تصویر درآوردن اثری است که بر گرفته از توانایی های ذهنی ،آرزوها ، اعتقادات و دیدنی هاست .



هدفهای آموزش


بتوانیم آنچه را که در اندیشه داریم به زبانی رسا وشیوا به دیگران انتقال دهیم


بتوانیم قوه ی تخیل و استدلال را پرورش دهیم و استعدادهای خود را کشف و هدایت نماییم


بتوانیم دنیا را ازدریچه ای نو حس کنیم ودرک بهتری از زندگی داشته باشیم


چگونه بنویسیم؟


درواقع انشا چیزی جزبازی با کلمات نیست ولوازم آن نیز کلمه و واژه هایی است که باید دراختیار داشته باشیم.
این نکته بسیار ضروری است که چگونه گنجینه ی کلمات و خود را بالا ببریم وچگونه واژه هایی نو بیآفرینیم؟



افزایش دامنه لغات


در روش نخست ، باید پیرامون مطلب خواسته شده (انشا) واژه هایی که به ذهن ما می رسد را بنویسیم . و سپس برای آن ها معادل هایی بیاوریم ( مترادف – متضاد – هم خانواده – صفت –تشبیه – تعبیر و...)و به این طریق دایره ی واژگان خود را بالا ببریم .


با دراختیارداشتن این واژه کلید های که زیربنای انشای ما را می سازند. انشای خود را می نویسیم.


روایت قصه


این روش برای موضوعات کوتاه مانند ( سکه – بسکویت – کفش ...) با ساخت داستان هایی که معمولا با خلاقیت هایی ذهنی خود می توانیم انجام دهیم و یا با توجه به داستان هایی که از قبل ساخته شده اند با تغییر ساختار داستان و شخصیت ها ی موجود در آن ، پایان آن را تغییر دهیم و به دلخواه خود در آوریم .


تخیل


اکثر نوشته های ما بدین گونه اند . وقتی لامپ یا درخت با ما سخن می گوید ودرواقع ما از تشخیص و پدیده ی انسان نمایی بهره میگیریم وازآرزوها واعتقادات آن پدیده سخن به میان می آوریم ازقوه ی تخیل استفاده نموده ایم



وصف کردن


توصیف یا شرح دادن آنچه را که می بینیم و درواقع گاهی آن را بازسازی می نماییم مانند ( خاطر نویسی – گزارش – داستان – نامه نگاری ..) از دیگر روش های نوشتن است

البته باید در نظر داشت که توصیف ها دو گونه اند :


الف ) توصیف ساده : آنچه را که می بینیم به همان شکل شرح دهیم


ب ) توصیف پیچیده : در شرح مطلب از عناصر زیبایی سخن بهره می گیریم ( تشبیه ، تشخیص ، مبالغه ...)


در این گونه از نوشتن حواس پنجگانه نقش مهمی دارند و در توصیف از حس بینایی ، شنوایی ، لامسه ، بویایی و چشایی و از تجربیات گذشته ی خود باید به خوبی استفاده نماییم.



معمایی


آنچه که باعث زیبا ترشدن انشا می شود ابهامات و پیچیدگی هایی است که درمتن انشا به کارمی بریم وشنونده را به فکر وامی داریم تا به آنچه که می گوییم ،بیندیشد وتوان قضاوت عجولانه نداشته باشد .


این گونه نوشتن برای مطالب علمی بسیار مناسب است و ما در ابتدا از مواردی که دامنه ی آن وسیع و کلی است استفاده نموده و کمکم به موارد جزیی تر که مشخصه ی موضوع ماست می پردازیم و در آخر قضاوت را به شنونده می سپاریم تا حدث بزنید که درست اندیشیده است یا نه .


ادبی


در واقع تفاوت ادبیات با زبان دراین است که ادبیات دلنشین تر و زیباتر از زبان گفتار است چون در ادبیات علاوه بر عناصر زیبایی سخن از آیات و روایات ، اشعار و ضرب المثل ها ، جملات قصار و اشعار و... جهت شیوایی و رسا بودن مطلب بهره میگیریم .



کلاس انشا بهتر است چگونه باشد؟


دبیران محترم نباید به دادن یک موضوع اکتفا کنند و سپس دانش آموز را رها نمایند تا به آنچه که زود به مخـّیله اش می رسد بنویسد . آگاهی دادن و خط دادن در این شرایط مهم و حساس می باشد .


زنگ انشا نباید زنگ تفریح باشد و دانش آموز با نوشتن چند سطرخود را اشباه کند وبی تفاوت درکلاس بنشیند . بلکه باید در طول زنگ چندین بار، با الهام گرفتن از انشای دیگران نوشته ی خود را از نو بازسازی کند .



نکات مهم


انشای دانش آموزان باید با موضوع تناسب داشته باشد و به حاشیه نرود


باید سطح کلاس را در نظر بگیریم و سنگین تر از فهم دانش آموزان ننویسیم


مانند یک روان شناس عمل کنیم و ببینیم از چه نوع سبک نوشتاری خوششان می آید( پلیسی – ترسناک...)


برای کلاس بنویسیم که اکثریت دانش آموزان هستند و به قدر فهم آنان باید نوشت


سعی شود علمی محض ننویسیم زیرا ادبیات بیشتر تخیل و غیر واقعی است


رو نویسی از مقالاتی که بعضا خودمان درکی از آن نداریم ننویسیم


استفاده از کلماتی که کمتراستفاده شده مطلب ما را زیباتر می نماید و گنجینه ی کلمات ما را بالا می برد


استفاده از علائم نگارشی جهت بهتر خواندن لازم و ضروری است


با دیدن موضوع زود شروع به نوشتن نکنیم. زیرا 90 % از دانش آموزان کلاس به همان چیزمی اندیشیند.


چه رو نویسی کنیم و چه از خود بنویسیم به مطالعه و کمک دیگران نیاز داریم .


حد اقل و حداکثر 30% از مطالب انشا باید از ما ویا کمک از دیگران نوشته شود .


ابتدا آنچه را که خود می دانیم بنویسیم و سپس از دیگران بخواهیم که آنرا بخوانند و نظر بدهند .

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: انشاء شروع به نوشتن دانش آموزان واژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۰۶۹۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!

‏⁧ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،هفته گذشته بیانیه صنفی انجمن فیلمنامه‌نویسان خانه سینما منتشر شد که در آن علیرغم اذعان به کم بودن دستمزدهای پیشنهادی نویسندگان برای سال پیش‌رو، قیمت‌های پایه برای نگارش فیلمنامه سینمایی و تلویزیونی اعلام شد.

به گزارش ایرنا،در این بیانیه دستمزد نوشتن یک فیلمنامه کامل سینمایی ۵۰۰ میلیون تومان و بالاترین رقم بود. دستمزد نگارش هر قسمت سریال تلویزیونی ۸۰ میلیون تومان و جالب آن‌که این رقم برای هر قسمت سریال نمایش خانگی، ۱۲۰ و ۱۵۰ میلیون تومان اعلام شده بود. به بهانه این بیانیه و ارقام اعلام شده با حمزه صالحی، نویسنده و فیلمنامه‌نویس فسیل و بسیاری از فیلم‌های کمدی چند سال اخیر به گفت‌وگو نشستیم.

صالحی در واکنش به قیمت‌ها و درصد تحقق‌ آن برای نویسندگان گفت: با توجه به اینکه رقم دستمزد برای کارگردان‌ها و بازیگرها افزایش پیدا کرده طبیعتا قیمت نوشتن فیلمنامه هم باید افزایش پیدا کند. اگر دو سال پیش قیمت نوشتن یک فیلمنامه ۷۰ میلیون تومان بود برای شرایط فعلی طبیعتا باید بیشتر باشد اما من فکر نمی‌کنم اعداد اعلامی جدید هم محقق شود.در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد

صالحی ادامه داد: واضح است که ما سازوکار درستی نداریم. در دنیا مبلغ دستمزد برای فیلمنامه‌نویس، یک درصدی از قیمت پروژه است؛ مثلا در ترکیه بین ۷ تا ۱۱ درصد پروژه را به فیلمنامه اختصاص می‌دهند اما اینجا این‌گونه نیست.

بدون سازوکار درست، ارگان‌ها و دفاتر خصوصی این ارقام را جدی نمی‌گیرند

نویسنده فیلم بخارست با بیان آن‌که با اعلام ارقام از سوی انجمن مخالف نیست، توضیح داد: من مخالف این نیستم که عدد اعلام شود اما مکانیسم اجرایی برای محقق کردن آن نداریم. باید تکلیفی به ارگان‌ها اعلام شود و دفاتر خصوصی سازوکاری داشته باشند تا ملزم شوند این عدد را رعایت کنند. تا وقتی که هیچ تکلیفی به عهده ارگان‌ها یا تهیه‌کننده نباشد با شما چانه می‌زنند و آن عدد را دریافت نمی‌کنید.در پلفترم ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه های خاص و تاریخی

این نویسنده در پاسخ به اینکه چرا این اتفاق بیشتر برای نویسنده‌ها در سینما رخ می‌دهد، افزود: کارگردان باید مجوز بگیرد تا نامش به عنوان کارگردان یک اثر ثبت شود ولی در فیلمنامه‌نویسی مجوزی نداریم و هر کس اراده کند می‌تواند فیلمنامه بنویسد.

او ادامه داد: از این رو در بازار قیمت‌شکنی اتفاق می‌افتد و اگر میزان دریافتی شما عدد بالایی باشد با شما کار نمی‌کنند چراکه قیمت‌های خیلی پایین‌تری وجود دارد. قیمت را نصف می‌کنند و با یک فیلمنامه‌نویس دیگر کار می‌کنند.

نویسنده فیلم انفرادی با اشاره به نقش انجمن فیلمنامه‌نویسان گفت: در کانون فیلمنامه تعامل وجود دارد و مشکل از سوی آنها نیست. کانون باید برای ارشاد مکانیسمی تعریف کند تا این را یک تکلیف برای ارگان‌ها و دفاتر بداند. حتی نه برای سقف قیمت اما حداقل برای کف دستمزد یک عددی تعیین شود.

صالحی بیانیه منتشرشده را فاقد دسته‌بندی دانست و ادامه داد: در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری دسته‌بندی نشده‌اند و کسوت و سابقه نویسنده دسته بندی نشده است. مشکل اجرایی همین است که یک عدد برای تمام شرایط اعلام می‌شود؛ در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند.در این بیانیه حتی آثار از نظر ژانری و کسوت و سابقه نویسنده، دسته بندی نشده اند. در صورتی که شرایط فیلمنامه اجتماعی و کمدی زمین تا آسمان فرق می‌کند

وی افزود: من هم اگر فیلمنامه اجتماعی بنویسم با قیمت کمتری این کار را می‌کنم چراکه سینمای اجتماعی، سینمای حمایتی است. همه می‌دانیم که بودجه تهیه‌کننده برای چنین آثاری، مانند فیلم کمدی نیست، حتی بازیگری که برای فیلم کمدی ۳ میلیارد پیشنهاد می‌دهد برای فیلم اجتماعی با ۶۰۰ یا ۷۰۰ میلیون تومان هم کار می‌کند.

او با اشاره به وضعیت متفاوت در پلتفرم‌ها، دسته‌بندی دستمزدها را مهم دانست و افزود: در پلفترم، ژانر اجتماعی اقبال بیشتری دارد آنجا می‌توان این نسبت را برعکس کرد یا به هم نزدیک کرد اما عددی که برای دستمزد نوشتن هر اپیزود در پلتفرم‌ها هم اعلام شده احتمال خیلی ضعیفی دارد که محقق شود مگر برای پروژه‌های خاص و تاریخی.

فیلمنامه‌ اجتماعی با ۵۰ تا ۷۰ میلیون خرید و فروش می‌شود

نویسنده تگزاس۲ با بیان اینکه ارقام اعلام شده حتی به فیلم‌های کمدی هم تعلق نمی‌گیرد، گفت: در ژانر کمدی شاید من جزو کسانی باشم که دستمزد مناسب‌تری دریافت می‌کنم اما این قیمتی که اعلام شده حتی به من هم تعلق نمی‌گیرد. دستمزد نوشتن فیلمنامه اجتماعی خیلی از این کمتر است و در جریانم که با ۵۰ یا ۷۰ میلیون فیلمنامه اجتماعی خرید و فروش می‌شود.

صالحی در نهایت با اشاره به پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران پس از انقلاب یعنی فسیل که نوشتن فیلمنامه آن برعهده خودش بوده، گفت: در پروژه فیلم فسیل با فروش میلیاردی که داشت هم قیمت نگارش سال گذشته، به من تعلق نگرفت. من خیلی وقت است با آقای عامریان کار می‌کنم و رویه ایشان به این ترتیب است که وقتی فیلمی می‌فروشد، خودشان یک هدیه در نظر می‌گیرند.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902941

دیگر خبرها

  • باید و نبایدهای کتاب دینی برای بچه‌های امروز
  • آقای رئیسی! به‌قول حسین شریعتمداری الان زنگ انشا نیست
  • آقای رئیسی! به‌قول حسین‌ شریعتمداری الان زنگ انشا نیست /۳۴ ماه از عمر دولت تان گذشته و شما هنوز دارید می گویید: باید فلان شود و نباید بهمان شود!
  • نویسنده فیلم سینمایی فسیل : دستمزدم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • محمد مهاجری : جناب آقای رئیسی! به‌قول حاج‌ حسین‌ آقای‌ شریعتمداری الان زنگ انشا نیست
  • دستمزدم برای فسیل کم بود
  • دستمزدم برای «فسیل» هم به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان نبود!
  • دستمزدم برای «فسیل» به اندازه ارقامِ انجمن فیلمنامه‌نویسان هم نبود!
  • فال انبیا فردا یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سپاهان به پرسپولیس: نوشتن آن بیانیه گستاخی بزرگی بود